Optimale gebruikersbeleving

Wist je dat bewuste keuzes in de kantoorinrichting bijdragen aan het behalen van je organisatiedoelen? Een optimale gebruikersbeleving zorgt voor een grotere medewerkerstevredenheid, hogere productiviteit en een betere klantbeleving.

De creatie van een optimale werkplek

Bij een optimale inrichting komt meer kijken dan een efficiënte indeling van de beschikbare vierkante meters. Daarom past Maasdam kennis uit wetenschappelijke disciplines zoals omgevingspsychologie, positieve psychologie en neuromarketing toe in haar ontwerpen. Door variabelen zoals kleur, akoestiek, materialen en zicht- en looplijnen goed te kiezen, creëren we een optimale werkplek die bijdraagt aan het bereiken van de organisatiedoelen.

Organisatiedoelen vertalen naar interieurontwerp

Aan welke organisatiedoelen kan een inrichting bijdragen? In de zorg kun je denken aan doelen als een hogere zorgkwaliteit of een snellere genezing van patiënten. In de zakelijke markt hebben we het bijvoorbeeld over beleidsdoelen zoals een grotere medewerkerstevredenheid, hogere productiviteit en meer verkoop. Door bij de start van een inrichtingsproject vanuit de organisatiedoelstellingen te denken, kiezen we samen voor het juiste concept. Het bijbehorende interieurontwerp en de realisatie ervan helpen je organisatie dan écht verder.

Organisatiedoelen bereiken met inrichtingskeuzes

Organisatiedoelen worden makkelijker gehaald als de omgeving aansluit op de behoeften van de gebruiker en hem ondersteunt in zijn activiteiten. Wil je bijvoorbeeld meer productiviteit? Minder ziekteverzuim? Een betere klantbeleving? We kijken naar het doel dat je organisatie wil bereiken en baseren daarop onze inrichtingskeuzes. Denk aan vormen, kleuren, zichtlijnen, akoestiek, materialen, geuren en de diversiteit aan werkplekken. De effecten van deze inrichtingskeuzes op de psyche zijn wetenschappelijk bewezen. Dit uit zich bijvoorbeeld in een betere concentratie, minder stress en een hogere alertheid. Deze effecten zijn bruikbaar om organisatiedoelen mee te halen.

Omgevingspsychologie is de wetenschap die de interactie tussen omgeving en mens onderzoekt. Kantoren en medewerkers kunnen elkaar op een heleboel manieren beïnvloeden. Denk maar eens aan hoe je werkplek er bijvoorbeeld uitziet. Werk je in een aparte kamer of zit je in een kantoortuin? Is er herrie of stilte? Kijk je uit op een betonnen muur of op een gezellige wand met planten? Moet je een kwartier naar de printer lopen of staat ‘ie om de hoek?
Al deze factoren beïnvloeden de medewerkerstevredenheid. Twee mechanismen waar we ons bij Maasdam vooral mee bezig houden zijn: arousal en stress. Hoe we via het interieurontwerp inspelen op deze psychologische mechanismen lees je op de pagina over omgevingspsychologie.

Medewerkerstevredenheid

Medewerkerstevredenheid geeft heel simpel gezegd weer hoe leuk of stom een medewerker zijn werk vindt. Het wordt meestal gemeten met (digitale) vragenlijsten. Een medewerker beoordeelt daarin deelaspecten van het werk, zoals salaris, supervisie collega’s, werktaken en de werkomgeving. Het is bewezen dat een optimale werkplek effect heeft op medewerkers. Dit uit zich bijvoorbeeld in gezondheid, tevredenheid, productiviteit, het lerend vermogen en stressvermindering. In een organisatie, ziekenhuis of onderwijsinstelling werken allerlei soorten mensen.
Om de ruimtes voor iedereen optimaal te maken, gebruiken we zogenaamde persona’s. Medewerkers worden dan in groepen opgedeeld en voor al die groepen creëren we de optimale gebruikersbeleving. Zo gaan we voor de beste medewerkerstevredenheid. Omdat we met zoveel verschillende mensen rekening moeten houden, kunnen die optimale belevingen elkaar wel eens bijten. Het kan een flinke uitdaging zijn om alle persona’s tevreden te stellen. Lees meer over het gebruik van persona’s .

Klantbeleving

Wil je dat je klanten nog dagen napraten over een bezoek aan je kantoor? Is dit belangrijk voor je organisatie? En op welk niveau moet de klantbeleving dan zijn? Bij klantbeleving denken wij meestal vooral aan de mens, ‘de gastvrouw’. Maar dat is lang niet alles. Een mens is namelijk voor een groot deel afhankelijk van zijn omgeving en van het proces waar diegene in werkt.
Deze drie variabelen hebben effect op de klantbeleving:

  1. Personeel
  2. Omgeving/beleving
  3. Proces

De variabelen ‘personeel’ en ‘proces’ kunnen we vrij gemakkelijk controleren. Maar hoe kunnen we een beleving beïnvloeden? Dat is een lastigere vraag.

Customer Journey

In supermarkten en benzinestations doen ze het al jaren: een bewuste route creëren waardoor de klant net wat meer koopt. Zo’n route kunnen we ook doortrekken naar kantoren. We hebben het dan over de ‘customer journey’, de reis die een klant maakt tijdens een bezoek. Vanaf het parkeren tot aan het vertrek, wat maakt die klant allemaal mee? Waar komt hij voor? Wat zijn de ongemakken en waar wordt hij juist blij van? Als we dat begrijpen kunnen we inspelen op de beleving.
De omgeving kan daarin nog een stapje verder dan alleen maar ‘goed’. De omgeving kan ook echt ‘merkwaardig’ zijn! Niet alleen een fijne plek met goede faciliteiten, maar een plek waar de bezoeker wordt ondergedompeld in de merkwaarden van het merk. Dit noemen we de branded workspace.

Biophilic design

Biophilic design gaat over het naar binnen halen van natuur, niet alleen letterlijk in de vorm van planten maar ook in vormen en materialen. Natuur werkt sterk stressverlagend en dit staat in direct verband met productiviteit. In een ruimte waar biophilic design is toegepast voel je je prettig. Een gewone gebruiker van de ruimte zal waarschijnlijk niet eens kunnen benoemen waar dat precies aan ligt, maar het ‘voelt goed’. Diverse wetenschappelijke onderzoeken hebben gekeken naar het resultaat van een ruimte met een optimaal biophilic design. De resultaten gaven een heldere conclusie: kinderen kunnen tot 25% sneller leren, het gebruik van pijnmedicatie in ziekenhuizen kan verminderd worden tot 22% en de productiviteit in kantoren kan tot 15% toenemen. Lees meer over biophilic design.

Akoestiek

Ook de juiste akoestiek heeft grote invloed op productiviteit. Om de akoestiek te verbeteren, doorlopen we bij Maasdam verschillende stappen: van de ‘binnenschil’ tot aan de ‘geluidslekken’. We streven daarbij naar de ideale balans tussen niet te stil en niet te rumoerig. Door gebruik te maken van slimme oplossingen, meubilair en maatwerk creëren we een ‘gezond’ geluid.

Geur

Verschillende geuren hebben verschillende invloeden op de mens. Zo helpt citroen bij de concentratie en het denkvermogen. Sinaasappel werkt ontspannend en met een combinatie van deze citrusgeuren kun je je langer concentreren. Toe aan wat minder stress? Gebruik dan rozenolie. Die versterkt creativiteit en harmonie.
Als geur zoveel invloed heeft op de gemoedstoestand van mensen, dan kunnen we geur goed gebruiken om de gebruikersbeleving van medewerkers en bezoekers te verbeteren. Voor de retail is dit geen nieuws, daar gebruiken ze de geur van versgebakken brood al jaren op de broodafdeling in de supermarkt.
Of wij vanaf nu in elk project ook nadenken over een passende geur? Zover is het nog niet. Maar het illustreert wel hoe de gehele ruimte écht mee kan werken aan het behalen van organisatiedoelen.

Neem gerust contact op!

Wij denken graag met je mee over het creëren van jouw optimale gebruikersbeleving. Wil je daar eens over praten? Neem dan gerust contact met ons op!

Woonpartners

Voorbeeld van een optimale gebruikersbeleving

Maasdam richtte de centrale hal en omliggende kantoren van Woonpartners Midden-Holland in. Een leuke uitdaging, want door de hoge open entree was de akoestiek een galmend probleem. Door een paar slimme oplossingen is de akoestiek nu stukken beter.

Maasdam richtte de centrale hal en omliggende kantoren van Woonpartners Midden-Holland in. Een leuke uitdaging, want door de hoge open entree was de akoestiek een galmend probleem. Door een paar slimme oplossingen is de akoestiek nu stukken beter.

Waardepiramide van Maasdam

Maasdam heeft een waardepiramide ontwikkeld waarbij je stapsgewijs vier waarden doorloopt om tot een optimale werkomgeving te komen. Slim gebruik van omgevingspsychologie is laag drie in deze piramide. Het zorgt ervoor dat een gebouw écht meewerkt en presteert als bedrijfsmiddel. En het geeft klanten en medewerkers een optimale gebruikerservaring. Lees meer over de waardepiramide van Maasdam.

De 7 beloften van Maasdam

Een pand (her)inrichten doe je niet elke dag. En als het goed is ook niet elk jaar. Maasdam heeft ruime ervaring met het inrichten van werkplekken van allerlei soorten opdrachtgevers. Of het nu gaat om een totaalinrichting van het hele pand of een gedeelte van de ruimte: we doen het allemaal. En hoe divers onze opdrachtgevers ook zijn, een aantal wensen en waarden zagen we steeds weer terug. Daarom doen we zeven belangrijke beloften aan iedere opdrachtgever. Zo weet je precies wat je van ons kan verwachten en waar je ons altijd aan mag houden. Wij begrijpen het effect van inrichtingskeuzes op de algemene gezondheid en werk- en leerprestaties. Een van De 7 beloften van Maasdam is dan ook het neerzetten van een optimale gebruikersbeleving.

Nieuwsgierig geworden?

Benieuwd hoe wij de optimale gebruikersbeleving kunnen toepassen binnen jouw organisatie?