Organisatiedoelen bereiken met inrichting!

Een kort verslag van een geslaagde middag!

Het is een terugkerend begrip geworden: De inspiratiessessies van Maasdam, met inspirerende sprekers en gezellig netwerken. Ook deze keer konden wij weer vele bekende en nieuwe gezichten verwelkomen voor deze twee inspirerende middagen. Het thema was: ‘Organisatiedoelen bereiken met inrichting’.

De sessies startte met een inleiding in het onderwerp. Daarna ging de groep uiteen om, in twee rondes, op verschillende organisatiedoelen in te zoomen. tijdens korte lezingen leidde de sprekers ons langs de manieren waarop een  inrichting kan meewerken in het behalen van een hogere medewerker tevredenheid, hogere productiviteit of een betere klantbeleving.

We geven hier graag een kort verslag van de sessies, voor als u er niet bij kon zijn of om terug te lezen. Wilt u verder praten over een van deze onderwerpen? Of zelf eens langs komen voor een workshop, voor u op maat? Neemt u dan contact op met Maasdam, wij maken graag kennis met u!

Cornelis Dubbeld – Een inleiding op het onderwerp

‘Conceptueel denken in ontwerp en realisatie kan meehelpen om organisatiedoelstellingen te behalen’ was de stelling waar aan de hand Cornelis ons een eerste inleiding gaf over de mogelijkheden van inrichting in het behalen van organisatiedoelen.

Een concept is, volgens Cornelis, het idee dat boven de keuze van producten uitstijgt, zoals een thema of een (organisatie) doel. Ontwerp en realisatie beschreef hij als alles wat je bedenkt, tekent en rekent voor een inrichting en de fysieke uitvoer van dat wat er is bedacht. Het hele proces van inrichting dus.

Voor welke organisatiedoelen kan een inrichting dan meewerken? Cornelis noemde doelen in de zorg, zoals hogere kwaliteit in de zorg of snellere genezing, en doelen in de zakelijke markt, zoals medewerker tevredenheid, productiviteit, meer verkoop of marketing doelen.

Kortom: Door te starten met het denken vanuit de organisatiedoelstellingen, kiezen voor het juiste concept, zorgt u ervoor dat ontwerp en realisatie uw organisatie verder brengt!


Joren van Dijk – Het verhogen van medewerker tevredenheid

Wat is omgevingspsychologie? Joren van Dijk is omgevingspsycholoog en zijn lezing start hij met een korte inleiding in die wetenschap. In het kort: omgevingspsychologie is de wetenschap die de interactie tussen omgeving en mens onderzoekt.

Er zijn vele manieren waarop kantoren en medewerkers met elkaar interacteren, vele manieren die (dus) de tevredenheid van medewerkers beïnvloeden. Joren behandelde twee van de vele mechanisme: arousal en stress.

Arousal is de activatie van ons zenuwstelsel. De optimale hoeveelheid arousal verschilt sterk per taak, bij de ene taak hebben we juist een lage arousal nodig en bij de andere een hoge. Joren gaf hier verschillende voorbeelden van. Wanneer een taak optimaal uitgevoerd kan worden in een ruimte met een hoge arousal, dan kunnen we daar met de inrichting op inspelen door bijvoorbeeld een diversiteit aan kleuren en patronen te gebruiken.  

Iemand ervaart stress als diegene teveel prikkels binnen krijgt. Stress wordt als vervelend ervaren en vormt als het ware een extra werktaak, iets wat veel aandacht en energie vraagt. Als iemand stress ervaart kan diegene zijn werk dus minder goed uitvoeren. Door de juiste inrichting kunnen we onnodige bronnen van stress weghalen, zoals het gemis van controle en zicht,- en geluidshinder.

De kantooromgeving draagt bij aan de mate waarin medewerkers hun werktaken goed kunnen uitvoeren en of ze onnodige stress ervaren. 

Rob Beltman – Klantbeleving versterken

Wilt u dat uw klanten napraten over een bezoek aan uw kantoor? Is dit belangrijk voor de organisatie? Op welk niveau moet de klantbeleving zijn? En wat is klantbeleving eigenlijk? Allemaal vragen waarmee Rob Beltman zijn workshop startte.

Bij klantbeleving denken wij meestal vooral aan de mens, ‘de gastvrouw’, maar dat is zeker niet alles. Een mens is namelijk voor een groot deel afhankelijk van de omgeving en het proces waar diegene in werkt. Rob schetst drie variabelen die effect hebben op klantbeleving:

1. Personeel 

2. Omgeving/beleving 

3. Proces

De variabelen ‘personeel’ en ‘proces’ kunnen we vrij gemakkelijk controleren. Maar hoe kunnen we een beleving beïnvloeden? Dat is een lastigere vraag.

In supermarkten en benzinestations doen ze het al jaren: een bewuste route creëren waardoor de klant net wat meer koopt. Zo’n route kunnen we ook doortrekken naar onze kantoren!

Rob spreekt over de ‘Customer Journey’, de reis die een klant maakt tijdens een bezoek. Vanaf het parkeren tot aan het vertrek, wat maakt die klant allemaal mee? Waar komt hij voor? Wat zijn de ongemakken en waar wordt hij juist blij van? Als we dat begrijpen kunnen we inspelen op de beleving.

De omgeving kan daarin nog een stapje verder dan alleen maar ‘goed’. De omgeving kan ook echt ‘merkwaardig’ zijn! Niet alleen een fijne plek met goede faciliteiten maar een plek waar de bezoeker wordt ondergedompeld in de merkwaarden van het merk.

Concreet geeft Rob 4 stappen om tot een merkwaardige omgeving te komen:

1. Identificeer de ‘jobs to be done’

2. Onderzoek de beleving

3. Design de user experience

4. Maak het merkwaardig 

Rob schreef ook een uitgebreide blog over zijn workshop.

Machiel van Nieuwaal – Productiviteit verhogen

Wat is productiviteit eigenlijk? En wat is belangrijker? De individuele productiviteit of die van het team? Machiel van Nieuwaal gaf met deze algemene vragen wederom aan hoe belangrijk het is om vanuit een specifieke doelstelling te denken wanneer men aan een (her)inrichting start en dat het best ingewikkeld kan zijn om aan de productiviteit te werken.

Machiel vertelde over een aantal onderzoeken waarin productiviteit sterk is gestegen na het aanpassen van de inrichting, bijvoorbeeld na het toevoegen van planten aan de ruimte of na het plaatsen van akoestisch materiaal.

Daarna ging Machiel dieper in op twee, van de vele, onderdelen van een inrichting die invloed hebben op de productiviteit, namelijk: Biophilic Design en Akoestiek.

Biophilic Design gaat over het naar binnen halen van natuur, niet alleen letterlijk maar ook in vormen en materialen (zie ook onze eerdere blog hierover). Natuur blijkt sterk stress verlagend te werken en de verlaging van stress staat in direct verband met productiviteit.

Ook de juiste akoestiek heeft grote invloed op productiviteit, Machiel nam de deelnemers mee langs de stappen die Maasdam doorloopt als de akoestiek moet worden verbeterd, van de ‘binnenschil’ tot aan de ‘geluidslekken’.

De borrel

Beide middagen werden afgesloten met een gezellige borrel, onder de palmen in het kantoor van Maasdam.

Wij kijken terug om twee zeer geslaagde middagen. Kon u er deze keer niet bij zijn? Wij organiseren regelmatig dit soort sessies dus houd onze media in de gaten voor de volgende evenementen.

Heeft u nog vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze inspiratiesessie of het verslag? Dan horen wij dit uiteraard graag, neem gerust contact met ons op.

VOLG ONS!

Wij zijn ook te vinden via diverse social media kanalen. Volg Maasdam op: