Blijf bij, blijf geïnspireerd.

Schrijf u in voor onze digitale nieuwsbrief. Blijf op de hoogte van projecten, trends, ontwikkelingen, ideeën.

Alle medewerkers centraal

Medewerker tevredenheid verhogen met persona’s

Maasdam is er van overtuigt dat een inrichting meer is dan zomaar een bureau of een stoel. Sterker nog, de ideale ruimte werkt mee voor organisaties en mensen om optimaal te presenteren, leren, genieten en genezen.

Ruimtes kunnen wij dus inzetten om doelen te bereiken, want wie wil nou niet zijn klantbeleving verbeteren? Of zijn medewerker tevredenheid verhogen?

Medewerker centraal
In deze blog zal het voornamelijk gaan over de medewerker, hoe ervaart de medewerker de ruimte waar hij/zij in werkt? Hoe kan je medewerker tevredenheid verhogen? En wat is medewerker tevredenheid nu eigenlijk?Medewerker tevredenheid is heel simpel gezegd, wat de medewerker van zijn/haar werk vindt. Bewezen is dat de medewerker tevredenheid samenhangt met productiviteit, hoeveelheid ziekteverzuim en het verloop van personeel. Een van de variabele voor medewerker tevredenheid is de werkomgeving en hoeverre die aansluit bij de wensen van de medewerker. Een optimaal passende werkomgeving maakt een medewerker dus meer tevreden.

Kan een ruimte optimaal zijn voor verschillende mensen tegelijk?


De één werkt heel de week op een locatie, terwijl zijn collega veel reist en weinig op de werkvloer is. En ook het verschil in karakters speelt een grote rol, een introvert persoon heeft uiteraard een andere werkomgeving nodig dan een extravert persoon. We kunnen natuurlijk niet voor iedereen een unieke werkomgeving maken, dat zou betekenen dat we per medewerker een kantoor nodig hebben... Om toch zo veel mogelijk met alle medewerkers rekening te houden, werkt men vaak met zogenaamde ‘persona’s’. 

Wat zijn persona’s?
Een persona is een voorbeeldpersoon, waarmee we hopen een groep mensen in een keer te vangen. De mensen binnen zo’n persona lijken qua psychologische behoeftes op elkaar. Ze worden bijvoorbeeld ingedeeld op basis van gedrag, beleving of perceptie. Niet alleen bij het werken aan de ideale werkomgeving wordt er gewerkt met persona’s, in veel andere werkvelden word hier ook gebruik van gemaakt.

Van baby boomer tot digital native
Er zijn verschillende methodes voor het beschrijven van persona’s, dit kan bijvoorbeeld op basis van generaties (baby boomer, generatie X, millennials ed), hobby’s, interesses of de activiteit waarvoor iemand in een ruimte is (ontmoeten, zorgen, leren, werken, genieten).

In 2011 deden twee wetenschappers onderzoek naar de beste verdeling van kenniswerkers in persona’s (Greene & Myerson, 2011). Uit dit onderzoek kwamen vier persona’s op basis van de mobiliteit van de medewerkers.  Een interessante verdeling, die goed de uitdagingen voor de ontwerpers weergeeft, daarom zullen we de persona’s uit het onderzoek van Greene & Myerson (2011) kort behandelen. De persona’s zijn ingedeeld van weinig naar veel mobiliteit.


Het anker
Het anker zit het meest van allemaal op kantoor. Met een aantal functionele uitstapjes naar WC, kantine of koffieautomaat is het bureau een verlengstuk van thuis. Het anker heeft vaste rituelen bij aankomst en bij het weggaan. Flexwerken is lastig voor een anker. Collega’s van een anker gaan vaak naar hem/haar toe voor informatie. 
De uitdaging voor ontwerpers: hoe kunnen we deze groep stabiliteit, ritme en vertrouwdheid bieden in een kantooromgeving die steeds flexibeler wordt?


De verbinder
De verbinder gaat voor meer interactie, interactie word steeds meer gewaardeerd op de werkvloer. Waar dit jaren geleden nooit als onderdeel van het echte werken gezien werd, word dat nu wel zo gezien. Alleen zijn heel veel kantoren niet zo ingericht, kantoren zijn namelijk veelal ingericht met de focus op de computer, iets wat meer voor een anker is.
De uitdaging voor ontwerpers: hoe kan de verbinder worden gefaciliteerd in de behoefte om visueel te werken en veel te kunnen overleggen in een ruimte die gericht is op computers en een clean desk?

De verzamelaar
De verzamelaar verzamelt ideeën, relaties, en opdrachten buiten de organisatie. Hij is de helft van zijn tijd buiten de deur. Dit kan bij een klant zijn of in een café of verzamelplek werken. De verzamelaar blijft veel in verbinding met kantoor door mobiele en draadloze technologie. Ook al is de verzamelaar vaak op reis, hij komt graag terug naar kantoor. Dit om te sparren met collega’s, tot rust te komen of om informatie te verwerken. Hij of zij werkt in een combinatie van ruimtes, een voor concentratie en samenwerking. Deze groep is erg efficiënt voor bedrijven, toch word er nog niet veel geïnvesteerd in geschikte flexplekken.
De uitdaging voor de ontwerpers: hoe zorgen we ervoor dat de aanlandplekken aantrekkelijk genoeg zijn voor verzamelaars, zodat ze niet als alternatief thuis gaan werken?

De navigator
De meest mobiele van de vier is de navigator. Deze is zo weinig op kantoor dat hij als bezoeker van zijn eigen kantoor wordt gezien. Vaak zijn het consultants, mensen die op projectbasis werken of nomade verkopers. Vaak hebben ze grote verantwoordelijkheden en zijn het ambassadeurs. Deze rol komt vaker voor. Managers weten alleen  vaak niet wat de navigators nodig hebben.
Uitdaging voor ontwerpers: hoe zorgen we ervoor dat ook navigators zich thuis voelen in een organisatie waar ze minder dan een dag per week aanwezig zijn?

Welke persona’s passen in uw kantoor?
Ook voor uw kantoor is er een verdeling te maken in persona’s, volgens een bestaande verdeling of een verdeling op maat. Wanneer u uw (her)inrichtingsproject ingaat met duidelijke doelen en persona’s voor ogen, dan zal uw nieuwe inrichting zeker meer toegevoegde waarde leveren voor de organisatie!


Maasdam helpt u graag met het helder krijgen van doelen en persona’s, neemt u gerust contact met ons op voor het gebruik van een van onze unieke keuzetools of voor een persoonlijke kennismaking.