Blijf bij, blijf geïnspireerd.

Schrijf u in voor onze digitale nieuwsbrief. Blijf op de hoogte van projecten, trends, ontwikkelingen, ideeën.

Maasdam waardepiramide

Vrijwel iedereen heeft wel eens kennis gemaakt met de behoeftenpiramide van Maslow. Deze geeft aan hoe wij als mens telkens als een bepaalde (basis)behoefte afdoende is ingevuld, onze focus verleggen naar de realisatie van een hoger gelegen behoefte. Voor vastgoed werkt het misschien wel hetzelfde. Maasdam stelde de waardepiramide voor een optimale werkomgeving op, als leidraad voor discussies met en bij onze klanten over welke waarde zij willen realiseren en welke waarden centraal staan.

Product en proces
Hier gaat het om hele functionele waarden die centraal staan. De absolute basis van een werkomgeving is ‘schoon, heel en veilig’, waarbij in (her)inrichting naast de kwaliteit van materialen ook de kwaliteit van het ontwerp– en (her)inrichtingsproces een basisvoorwaarde is. Op tijd, foutloos en binnen budget. Wie wil dat nu niet? Toch zijn lang niet alle materialen die worden gekozen bijvoorbeeld even goed toepasbaar in iedere omgeving. Ook als het gaat om slijtvastheid, onderhoudsvriendelijkheid en hygiëne zijn er grote verschillen.

Duurzaamheid
Er kan bijna geen werkomgeving meer gerealiseerd worden zonder dat er aandacht is voor duurzaamheid. Maar hoe ‘groen’ moet de werkomgeving zijn en vanuit welke drijfveren? Planet, People of juist Profit? Een heldere keuze kan ervoor zorgen dat er vooral gelet moet worden op energetica, waar een ander met ‘duurzaamheid’ inzet op het gebruik van volledig circulaire materialen. Hier zien we misschien wel het meest scherp de afweging van waarden en waarde terug.

Gebruikersbeleving
De tijd dat we een kantoor-, zorg- of onderwijsomgeving alleen als pand zagen is voorbij. Het bepaalt de werkbeleving van gebruikers, of dat nu medewerkers of klanten zijn. Slim gebruik van omgevingspsychologie kan zorgen dat een gebouw echt meewerkt en presteert als bedrijfsmiddel. Maar welke keuzes werken productiviteit-verhogend, verzuimverlagend, zorgen voor een ‘healing environment’ in de zorg of een ‘learning environment’ in het onderwijs? Voor sommigen gaat de aandacht voor de gebruikersbeleving niet verder dan ‘comfort’ en ‘akoestiek’, maar voor anderen is de impact van gebouwprestaties op gebruikersbeleving een leidend principe in alles van kleur- en materiaalkeuze tot verschillende typen werkplek.

Branded workspace
Maslow zet zelfontplooiing bovenaan en voor Maasdam staat dat gelijk aan een fysieke omgeving die helemaal het merk tot bloei laat komen. Een zogeheten ‘branded workspace’ draagt bij aan de reputatie en het imago, maar kan ook nieuwe merkwaarden helpen borgen onder medewerkers. Maar volstaat een organisatie dan met zijn huisstijlkleuren en logo overal netjes toepassen, of ademt de gehele inrichting de kernwaarden van de organisatie? In ieder geval moet het klanten en medewerkers de ultieme merk- en werkbeleving bieden.

Wilt u ook weten wat Maasdam voor u kan betekenen? Maak een afspraak en kom gerust langs. We zijn iedere werkdag open van negen tot half zes en bieden u graag de helpende hand bij het gehele inrichtingstraject.

VOLG ONS!

Wij zijn ook te vinden via diverse social media kanalen. Volg Maasdam op:

De 7 beloften van Maasdam

 

Maasdam doet zeven belangrijke beloften aan iedere opdrachtgever.


Door de jaren heen heeft Maasdam veel ervaring opgedaan bij verschillende opdrachtgevers in de zorg, onderwijs en utiliteit. Een aantal wensen en waarden kwamen daarbij steeds terug voor een succesvol resultaat. Vanuit die ervaring hebben wij de 7 beloften van Maasdam ontwikkeld.