Contact

Wilt u meer weten over Maasdam? Of wilt u eens van gedachten wisselen?

Maak gerust een afspraak en komt u eens langs.

Blijf bij, blijf geïnspireerd.

Schrijf u in voor onze digitale nieuwsbrief. Blijf op de hoogte van projecten, trends, ontwikkelingen, ideeën.

Hotelinrichting: optimaliseer de klantbeleving! 

Gaat het bij hotelinrichting alleen om het kiezen van de juiste producten? Van hoge kwaliteit en hoogwaardige esthetiek? Natuurlijk is het voor de hotelmanager belangrijk om, tijdens het ontwerp en de realisatiefase van hotelinrichting, samen met een partner op te trekken om kwalitatieve en esthetische producten te kiezen. Maar dat is niet alles.

Maasdam vindt dat hotelinrichting veel meer is dan een verzameling aan esthetische en kwalitatieve producten. Met alleen goede producten halen we namelijk maar een klein deel van de toegevoegde waarde uit het pand, voor het hotel en voor haar klanten.

Met uw hotel wilt u natuurlijk de echte wow-factor creëren voor de gasten. Die wow-factor wordt pas echt gecreëerd wanneer we de klantbeleving en de identiteit van het hotel centraal stellen. Door die focus mee te nemen in het interieurontwerp en de (her)inrichting zetten hotels de next step in hospitality!

Het is dus veel meer dan enkel het kiezen van goede producten. Maasdam geeft een korte uitleg over het centraal stellen van klantbeleving en de identiteit van het hotel; de optimale gebruikersbeleving en branded workspace. 

Hotelinrichting gecentreerd rondom klantbeleving en hotelidentiteit

Door klantbeleving centraal te stellen in hotelinrichting, gaat het gebouw helpen om organisatiedoelen van het hotel te behalen. Meer klanten zullen immers terugkomen of uw hotel aanbevelen, wanneer het interieur de wow-factor heeft gecreëerd en hen geholpen heeft een goede tijd te beleven!

Maar hoe doen we dit dan? Is de wow-factor niet te creëren door te kiezen voor mooie en kwalitatieve producten? De ervaring leert ons dat hotelinrichting nog veel meer waarde kan toevoegen. De eerste manier om klantbeleving te verhogen is door niet te denken in producten, maar in een professioneel uitgedacht concept. Maasdam denkt hierbij aan ‘Branded Workspace’ en ‘Bewezen optimale gebruikersbeleving’. 

     "54% van de hotelbezoekers zegt door ontspanning in een hotel meer plezier te hebben in het hotel. Als gasten voor werk in een hotel zijn ze daardoor productiever (55%)."


Bewezen optimale gebruikersbeleving in hotels

Bewezen optimale gebruikersbeleving vindt haar oorsprong in de wetenschappelijke tak van de omgevingspsychologie. Voor hotels is een optimale gebruikersbeleving van groot belang omdat het helpt om hospitality te versterken en klanten een zo positief mogelijke beleving te schenken. Omgevingspsychologie is ontstaan doordat psychologen benieuwd waren naar hoe interieurkeuzes (omgeving) invloed hebben op bijvoorbeeld positieve beleving, plezier, geluk en stressreductie.

De stroming, begonnen rond de jaren Negentig, heeft in de laatste 10 jaar een flinke boost gekregen. Maasdam volgt deze wetenschappelijke onderzoeken op de voet en neemt de kennis mee in het ontwerp van (hotel)inrichtingen. Door bewezen slimme keuzes in hotelinrichting bewijzen hotels klanten en zichzelf een goede dienst.

     “Door middel van de juiste keuzes op gebied van kleuren, vormen, akoestiek, zichtlijnen, geur, diversiteit aan werkplekken, enzovoorts, zijn bijvoorbeeld positieve klantbeleving, plezier van klanten en stressreductie bij klanten op een bewezen manier te beïnvloeden.”

Maasdam gebruikt hiervoor de Maasdam gebruikerskaart, dat een handvat vormt om voor uw hotel de juiste keuzes te maken met betrekking tot hotelinrichting, opdat het gebouw optimaal meewerkt voor de beleving van alle soorten gebruikers. 

 

Branded Workspace in hotelinrichting

Door middel van Branded Workspace, een van de beloften van Maasdam, verwerkt Maasdam uw identiteit in de inrichting. Wij gaan vooraf met klanten in gesprek om de (gewenste) identiteit, het DNA, van een hotel vast te stellen. We gebruiken hiervoor bekende marketing– en strategiemodellen, omdat het belangrijk is om de (gewenste) identiteit op een professionele manier te definiëren. Daarmee kunnen er immers gegronde keuzen worden gemaakt. 

Door uit de losse pols te werken kunnen we de plank net misslaan, wat leidt tot een concept dat niet één op één aansluit op wat het hotel wil uitstralen in haar hotelinrichting. De ervaring leert ons dat hotelklanten een hotelinrichtingsconcept dat aansluit bij het DNA van een hotel (soms onbewust) herkennen. Dit wordt door hotelgasten als positief ervaren en verhoogt de gebruikersbeleving sterk. 

De vooravond

Voor hotelinrichting is het voor onze adviseurs en architecten van belang om met u samen, voorafgaande aan het ontwerp, goed vast te stellen welke klantbeleving uw hotel ambieert en wat de organisatiedoelen van het hotel zijn. Door dit aan de vooravond van uw (her)inrichting te doen, kunnen we de inrichting echt laten meewerken aan uw organisatiedoelen. We hebben hiervoor verschillende workshops en quick-scans ontwikkeld, waarmee we u willen helpen uw behoeften en vereisten vast te stellen. 

Heeft u interesse in zo’n keuzetool of wilt u eens verder praten over dit onderwerp? Neemt u dan gerust contact met ons op.